Hoe zorg je ervoor dat de consument bij jou bestelt?

Hoe zorg je ervoor dat de consument bij jou bestelt?

Ben je beheerder of eigenaar van een webshop? Dan is dit artikel bedoeld voor jou! In dit artikel gaan we in op hoe jij je kan onderscheiden van de concurrentie. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat consumenten steeds vaker switchen tussen verschillende webshops. Redenen hiervoor zijn betalingsmogelijkheden (achteraf betalen voornamelijk) en leveringsmogelijkheden (dezelfde of volgende dag levering). Misschien niet geheel verassend, maar de meest voorkomende reden is toch wel de prijs van het product. Consumenten vergelijken online steeds meer en zijn zich bewust van het feit dat (bijna) alles online te verkrijgen is. De brandende vraag is echter, hoe zorg je ervoor dat de consument bij jou blijft terugkomen en niet naar de concurrent gaat?

Spaarsysteem

Een populair concept bij de grotere webshops; een spaarsysteem. Door middel van aankopen spaar je punten die in te wisselen zijn tegen gratis proefverpakkingen of kleine cadeautjes. Op zich een slim concept, sinds de consument bij jou moét bestellen wil hij of zij profiteren van dit systeem. Echter, wat je vaak ziet is dat de producten die in deze gevallen aangeboden worden niet rendabel genoeg zijn om voor te sparen. Een klein cadeautje van nog geen €10 op een bestelling van meer dan €150 bijvoorbeeld is voor de consument niet écht de moeite waard. Wanneer zij dan hetzelfde product elders iets goedkoper kunnen krijgen zonder cadeautje o.i.d., dan zal de kans groot zijn dat ze daar bestellen. Ga je dus gebruik maken van een spaarsysteem, zorg dan dat de producten die de klant kan ontvangen ook daadwerkelijk de moeite waard zijn!

Verras de klant met een onverwachte kleinigheid

Een spaarsysteem is echter niet voor elke webshop geschikt. Mocht dit ook voor jou gelden, denk er dan eens over na om kleine relatiegeschenken als cadeautje bij de bestelling te voegen. Zonder dat de klant het verwacht! Op deze manier verwacht de klant “enkel” zijn bestelde product(en), maar door hier een gratis kleinigheidje aan toe te voegen zal je zijn of haar verwachtingen overtreffen. Kleine, functionele relatiegeschenken als drinkflessen of bidons (bv. voor een sportartikelen webshop) met logo zullen het altijd goed en gewaardeerd worden!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *