Recente berichten

Wat is een scheidingsbemiddelaar?

Een scheidingsbemiddelaar is de neutrale persoon die alles rondom een scheiding kan regelen of in goede banen kan leiden. Als je gaat scheiden, doe je dat niet voor niets. Er is waarschijnlijk iets waar jij en je partner het niet over eens kunnen worden. Of dat nu de financiën zijn, de zorg voor de kinderen of over wat ieder van jullie aan het huwelijk bijdraagt. Het is dan handig om een derde persoon in te schakelen die zonder partij te kiezen kan luisteren naar de situatie. Dat zorgt ervoor dat de gemoederen niet hoger oplopen dan nodig is. Zo kun je de scheiding in ieder geval niet zo vervelend afsluiten als die wellicht in werking is gezet.

Is een scheidingsbemiddelaar dan een psycholoog?

Een scheidingsbemiddelaar is geen psycholoog. Je hoeft niet te verwachten dat de mediator jullie dichter tot elkaar wil laten brengen of als goede vrienden uit elkaar probeert te laten gaan. De beslissing tot scheiden is immers al genomen. Wat deze professional wel met een psycholoog gemeen heeft, is dat hij of zij wel onpartijdig en zonder waardeoordeel naar beide partijen zal luisteren met als doel om uiteindelijk tot een oplossing te komen waarmee – als het even kan- iedereen tevreden is. Waar een psycholoog vooral kijkt naar het mentale en emotionele proces. De mediator heeft als houvast de wet. Bij een scheiding zijn er dingen verplicht, toegestaan en verboden, die worden bekeken om te zien hoe het scheidingsproces kan worden afgerond.

Dan is de scheidingsbemiddelaar een soort advocaat, toch?

Een scheidingsbemiddelaar is inderdaad een soort echtscheidingsadvocaat. Het voornaamste verschil zit hem in de kosten. Vaak is een bemiddelaar goedkoper dan een echtscheidingsadvocaat. De mediator zal naar verhouding meer aandacht besteden aan het persoonlijke stuk bij een scheiding. Hij heeft ook kennis van de wet met betrekking tot echtscheiding, maar waarschijnlijk niet zo uitgebreid als een scheidingsadvocaat. De scheidingsadvocaat houdt zich voornamelijk bezig met wat er juridisch gezien bij een scheiding komt kijken. Of je een mediator of advocaat inschakelt, is sterk afhankelijk van je eigen situatie. Er zijn overigens ook mensen die beide beroepen uitoefenen.

 

Hoe behandel je oedeem?

Oedeem is een ophoping van vocht in een weefsel. Deze vorm van ophoping is niet gebruikelijk en ontstaat door een verstoord evenwicht tussen de aan- en afvoer van vocht. De meeste gevallen van oedeem vinden plaats in de benen, maar het is ook mogelijk om oedeem op andere plekken in het lichaam te krijgen, zoals in de enkels of in het gezicht. Natuurlijk kan zo’n ophoping zorgen voor nare gevolgen aan het lichaam. Oedeem kan dan bijvoorbeeld leiden tot bewegingsbeperkingen, pijnlijke lichaamsdelen en slecht functioneerde spieren en/of gewrichten.

De behandeling

Wanneer je denkt last te hebben van oedeem is het belangrijk om op tijd hulp in te schakelen. Vroegtijdig beginnen met oedeemtherapie zal er namelijk voor zorgen dat de kans kleiner wordt dat de klachten toenemen. Er zijn verschillende manieren van vochtophoping, met ieder zijn eigen vorm van behandeling. Een paar behandelmethoden zijn als volgt:

  • Een voorlichting en advies over huidhygiëne en de omgang met oedeem.
  • Een massagetechniek, ook wel manuele drainage, genoemd om de afvoer van oedeem te bevorderen.
  • Bepaalde ademhalingstechnieken die zorgen voor meer ontspanning en een beter transport van vocht in je lichaam.
  • Druk uitoefenen door zwachtelen te plaatsen om behandelresultaat te optimaliseren.

Oedeemtherapie aanvragen

Heb jij last van oedeem? Dan is therapie belangrijk om te pijn tegen te gaan. Oedeemtherapie valt in Nederland onder fysiotherapie en wordt dus niet door elke zorgverzekeraar vergoed. Heb jij oedeemtherapie nodig? Dan kan Sanaderm jou helpen. Dit bedrijf, met ruim 20 jaar ervaring, is gespecialiseerd in cellullite behandelingen. Ze kunnen helpen om de omvang van het oedeem te verminderen, de pijn tegen te gaan, de spieren en gewrichten beter te laten functioneren en de infectiekans te verminderen.

Home Gym: Eenvoudige voorwerpen om een fitnessroutine te behouden

Een bewegingsroutine, ook al is die eenvoudig, is een manier om de lichaamsconditie te verbeteren en een gezonder leven te leiden. Velen hebben echter een druk leven vol verplichtingen, waardoor er weinig tijd overblijft om naar een sportschool te gaan.

Daarom is het opzetten van een thuisgymnastiek een meer betaalbare manier om deze praktijken in jouw dagelijkse routine op te nemen. Ze kunnen betaalbaar zijn en betrekking hebben op apparatuur die gemakkelijk kan worden opgeborgen, geschikt voor kleine ruimten.

Voordelen van een trainingsroutine

Met een steeds drukker leven komt het steeds vaker voor dat lichaamsbeweging uit onze routine wordt geweerd. Afzien van deze praktijken betekent echter ook afzien van de voordelen ervan. Lichamelijke activiteiten en lichaamsoefeningen zijn belangrijke bondgenoten van gezondheid en welzijn, met de volgende voordelen:

– Versterking van botten en spieren;
– Verbeterde spier- en cardiorespiratoire conditie;
– Vermindering van het risico op hart- en vaatziekten, diabetes, osteoporose, fibromyalgie, sommige vormen van kanker, naast andere ziekten;
– Verbeterde geestelijke gezondheid en stemming;
– Vermindering van stress;
– Controle van de bloeddruk en de bloedsuikerspiegel
– Verbetering in gevallen van depressie;
– Verhoogde eigenwaarde en gevoel van welzijn;
– Verhoogde levensverwachting;
– Verbeterde kwaliteit van de slaap;
– Gewichtscontrole;
– Behoud van autonomie bij dagelijkse activiteiten en preventie van valrisico’s voor senioren.

Deze voordelen kunnen worden bereikt met ongeveer 1 maand van activiteiten en de regelmatige beoefening van lichaamsoefeningen is aangewezen voor personen van alle leeftijden. Het ideale is echter dat ouderen en mensen met cardiovasculaire problemen een arts raadplegen alvorens met de nieuwe routine te beginnen en kiezen voor activiteiten met weinig impact. Bovendien moeten jongeren onder de 12 jaar de voorkeur geven aan activiteiten zoals dansen of sporten zoals voetbal of vechtsporten.

Hoe een thuisgymnastiek in te richten

Het opzetten van jouw eigen thuisgymnastiek kan vrij eenvoudig zijn. Voor dit proces zijn geen grote ruimten nodig, aangezien de markt draagbare en compacte apparatuur aanbiedt.

Apparaten zoals pilatesballen, dumbbells, bumper plates en halterstangen zijn geweldige opties voor wie thuis wil trainen maar niet veel ruimte heeft. Zij helpen de oefeningen die gebruik maken van het gewicht van het lichaam zelf en vinden veel fans die een gezonde routine willen aanpassen in een steeds hectischer wereld.

Bovendien is er apparatuur beschikbaar waarmee verschillende activiteiten op één enkele machine kunnen worden uitgevoerd. Hoewel deze apparaten robuuster zijn, kunnen ze in de hoek van een kamer worden geplaatst en kunt je er verschillende delen van het lichaam mee bewerken.

Gezonder leven doe je zó

Aan het begin van het nieuwe jaar hebben we allemaal vast wel eens gedacht: dit jaar ga ik echt beginnen met gezonder te leven. Sommigen houden dit lang vol en zetten dit echt om in iets vasts, anderen stoppen er al snel mee. Zonde, want een gezonde levensstijl is erg belangrijk voor jou, je lichaam en je geest. Gezonder gaan leven is ook helemaal niet makkelijk, want het verreist veel aanpassingen. Met onderstaande tips helpen we je een handje op weg!

Gezond eten

Dit klinkt als een open deur, maar wordt door veel mensen als moeilijk ervaren. Al helemaal bijvoorbeeld als het niet in je dagelijkse patroon zit om gezond te eten. Eet je ‘s middags vaak een boterham met chocopasta? Vervang deze dan voor pindakaas. Of hou je van pindanootjes aan het einde van de dag als snackje? Vervang deze dan voor ongezouten (en het liefst ook nog ongebrande) noten. Kleine stapjes naar gezonder eten kunnen op een later moment een groot verschil maken. Zo moet je niet gelijk je hele eetpatroon aanpassen van de ene dag op de andere, maar dit geleidelijk doen. Vervang de ongezonde dingen voor gezondere en ga zo steeds een stapje verder. Denk aan de Schijf van Vijf, maar af en toe iets wat daar niet toebehoort, kan geen kwaad.

Bewegen

Door te sporten voel je je energieker, beter en gezonder. Daarnaast is het natuurlijk ook goed voor je lichaam en essentieel om af te vallen. Door genoeg te bewegen, verklein je de kans op overgewicht en hart- en vaatziekten. Een paar keer per week cardio- en krachtactiviteiten doen is aanbevolen; daarnaast wordt het ook aangeraden om dagelijks te wandelen, te fietsen of hard te lopen. Maar ook zwaardere huishoudelijk taken horen bij beweging. Zolang jij niet te lang stilzit en inspannend bezig bent, is het goed!

Niet roken

Het is algemeen bekend dat roken ongezond is. Als je dus een gezonde levensstijl wilt oppakken, moet je stoppen met roken. Zo maak je de kans op hart- en vaatziekten, problemen aan de longen en kanker kleiner. Probeer daarnaast ook de hoeveelheid alcohol te beperken.

Heb je een hoge bloeddruk? Dan is het zeker aan te raden om op je levensstijl te letten. Een te hoge bloeddruk kan namelijk vervelende gevolgen hebben. Tegenwoordig kun je ook thuis gemakkelijk je bloeddruk op meten met een bloeddrukmeter. Hoe je dat doet en welke het beste is, vind je op deze website.

Chiropractie in Emmeloord

Klachten aan je zenuwen, spieren en/of gewrichten is nooit fijn. Het kan spierpijn zijn maar de klachten kunnen ook langer aanhouden en dan weet je dit is geen spierpijn. Voor deze pijn is ook geen medicijn die de pijn weg neemt. Om pijn aan spieren en/of gewrichten aan te pakken kan je naar de Chiropractie in Emmeloord. Je volgt diverse behandelingen die ervoor zorgen dat je wervelkolom weer recht gaat staan. Vaak komt de pijn namelijk hier vandaan. Door je wervelkolom lopen je zenuwen en deze kunnen knel te komen zitten. Deze knelling zorgt voor vervelende pijn.

Chiropractie en fysiotherapie, wat is het verschil?

Veel mensen kennen chiropractie eigenlijk niet en kennen alleen een fysiotherapeut. Beide werken ze met hun handen en gebruiken zo verschillende behandeltechnieken. Een chiropractor richt zich vooral op wervels, de wervelkolom en het zenuwstelsel. Een fysiotherapeut richt zich vooral op spieren en het gehele spierstelsel. Het kan wel zo zijn dat er een link tussen beide klachten zit. Zoals ik al eerder zij lopen door de wervelkolom zenuwen die bekneld kunnen raken. Als deze zenuwen of enkele zenuwen knel zitten dan kan dit (spier)pijn veroorzaken.

Bovendien is een chiropractor ook opgeleid om röntgenfoto’s en scans te beoordelen. Dit is soms nodig voor de analyse die gemaakt wordt van je houding om zo het beste behandelplan voor jouw lichaam te maken. Dit betekent dat een chiropractor diagnoses mag stellen en een fysiotherapeut niet.

Chiropractie, wat is dat?

Nu je het verschil weet is het ook handig om te weten wat chiropractie dan precies is. Het is een geneeswijze waarbij communicatiestoornissen tussen het zenuwstelsel en de gewrichten van de wervelkolom worden verholpen door middel van het rechtzetten van de wervelkolom. Het is hier vooral belangrijk dat de ruggengraat in een goede houding staat, zodat alle zenuwen hier zonder verstoring door heen kunnen en niet in de knel raken en er dus geen pijn wordt veroorzaakt.

Kijk op Chiropractie Centraal voor meer informatie

Waarom krijg je een heerlijk gevoel bij massage?

De meeste mensen zijn het er wel mee eens dat massages heerlijk zijn om te krijgen. Vooral als je spieren wat vast zitten of als je last hebt van stress, is een massage extra welkom. Maar eigenlijk is het best vreemd, want wat is er nou prettig aan iemand die een beetje in je huid en spieren zit te knijpen? Toch, als je eenmaal weet waarom massages zo fijn zijn, is het helemaal niet zo gek meer.

Massages geven geluksgevoel

Tijdens een massage komen de stoffen endorfine, oxytocine en serotonine vrij. Dit worden ook wel gelukshormonen genoemd. Deze stofjes worden aangemaakt bij aanrakingen en geven je een prettig, blij en zorgeloos gevoel. Ook remmen ze de aanmaak van stresshormonen zoals adrenaline en cortisol. En dit werkt voor zowel masseur als gemasseerde. Het ontspannen en fijne gevoel bij een massage wordt overigens versterkt als je positieve associaties hebt bij de persoon die je masseert.

Lekker in je vel

Massage helpt om spanning te ontladen en is een uitstekend middel tegen gepieker. Tijdens een massage gaat al je aandacht naar je lichaam en verdwijnen stress en vervelende gedachten naar de achtergrond. Het masseren zorgt er ook voor dat je huid soepeler en elastischer wordt. Dit stimuleert de doorbloeding waardoor je gemakkelijker van pijn en stijfheid afkomt en je weer een mooie gezonde kleur op je huid krijgt. Daarom voel je je na een massage een stuk beter, zowel geestelijk als lichamelijk.

Verschillende aanrakingen

De huid weet onderscheid te maken tussen verschillende aanrakingen. Om deze reden is een massage heel aangenaam, maar voelt knijpen en porren juist niet fijn. Massage prikkelt een specifiek type zenuw die een prettig gevoel veroorzaakt. Deze zelfde zenuwen zorgen ervoor dat pijnprikkels verzwakt worden. Daarom kan een massage zo goed helpen bij bijvoorbeeld stijve en pijnlijke schouders. Mensen bij wie dit type zenuw minder aanwezig is, genieten over het algemeen een stuk minder van een massage.

Tips bij het kopen van een bril

Misschien ben jij wel meer een lenzendrager of houd jij juist van een montuur op je neus. Helaas is het na een aantal jaar wel tijd voor een nieuw montuur en nieuwe glazen. En… Tegenwoordig is een bril een fashion statement!  In dit artikel geven we tips bij het uitzoeken van een bril .Ga jij ook binnenkort voor een nieuw montuur? Dan heb je hier misschien wat aan.

Wenkbrauwen

Kijk goed naar je wenkbrauwen. Als je wenkbrauwen te veel boven je montuur uitkomen, is dat niet zo mooi, maar ze moeten ook niet te ver onder je montuur vallen. Het mooiste is, als je wenkbrauwen ongeveer samenvallen met de bovenste rand van het montuur.

Wimpers

Bij sommige monturen komen jouw wimpers tegen het glas aan, terwijl jij niet eens echt hele lange wimper hebt. Dat is niet fijn. Als dat bij jou ook het geval is, kies dat montuur dan niet. Het gaat namelijk steeds meer irriteren.

Comfortabel

Het spreekt natuurlijk voor zich, maar toch is het soms wel handig om een bril even wat langer op te zetten bij het uitkiezen. Soms blijkt na een minuut of 5 dat het toch niet zo lekker zit bij je oren of op je neus. Een bril moet wel lekker zitten natuurlijk. Bij Le Brille heb je veel comfortabele monturen.

Naast comfortabel zitten, is het ook goed om een montuur te kiezen waar je je comfortabel bij voelt en dat niet te ver uit je comfort zone ligt. Het moet wel bij je passen, want een bril is echt wel wat meer dan een kledingstuk. Een bril zegt ook echt wel wat over je identiteit. Je montuur moet dus wel jij zijn.

Kijk voor heel veel leuke monturen en tips op lebrille.com!

5 tips voor efficiënte Jaga radiatoren

Zorg ervoor dat je jaga radiatoren optimale warmte leveren deze winter met onze vijfpunts gids. Volg onze beste tips om ervoor te zorgen dat jouw huis straks de meest knusse ontsnapping is aan de kou.

1. Ontluchten van radiator

Als je radiator aan de onderkant heet is, maar boven koud is, kan er lucht in opgesloten zijn. Om de lucht kwijt te raken en je huis in zijn oude, gezellige glorie te herstellen, steek je een radiatorsleutel of een kleine schroevendraaier in het ontluchtingsventiel van de radiator en draait kun je het ontluchten. Doe dit echter niet als de verwarming aan staat of de radiator nog heet is.  Houdt een doek vast om water op te vangen dat naar buiten kan druppelen als alle lucht vrijkomt. Sluit de klep wanneer het water begint te stromen.

2. Vermogen van een radiator 

Het vermogen van een radiator wordt gemeten in Wattages (Watt). Gebruik een online rekenmachine om de Watt te berekenen die nodig zijn om een ​​kamer te verwarmen. Talloze factoren kunnen van invloed zijn op hoe koud een kamer is, van de richting waarin deze is gericht tot het aantal buitenkamers. Met een online rekenmachine kun je rekening houden met al deze factoren. Evenals met het feit dat je wilt dat sommige kamers warmer zijn dan anderen – geniaal!

3. Nieuwe radiator kopen

Als je radiatoren wilt vervangen of meer wilt toevoegen zonder jouw ketel te hoeven vervangen, controleer dan met een technicus of je huidige ketel voldoende capaciteit heeft. Let bij het kiezen van een nieuwe radiator op de Wattage in plaats van op maat – krachtige radiatoren hoeven niet langer groot te zijn.

4. Locatie van radiator

De positie van radiatoren kan ook van invloed zijn op hoe efficiënt ze een kamer verwarmen. Ze worden traditioneel onder gordijnen geplaatst, maar zorg ervoor dat je de warmte niet met de gordijnen blokkeert. Om meer warmte terug de kamer in te leiden, kun je radiatorfolie achter de radiatoren plaatsen.

5. Bediening van radiator

Bij oude verwarmingssystemen ontbreken vaak adequate bedieningselementen, zoals verstelbare radiatorkranen, waardoor je de radiatoren niet omhoog of omlaag kunt draaien – ze zijn in- of uitgeschakeld. Je hebt ook de juiste bedieningselementen voor de ketel nodig om de prestaties en efficiëntie te verbeteren. Up-to-date regelingen zorgen ervoor dat de ketel en radiatoren met elkaar kunnen communiceren, waardoor je een veel betere centrale verwarming krijgt.

Bron: https://www.radiatorendiscounter.nl/

Griekse olijfolie en andere Griekse producten

Olijfolie is heel gezond. Het is niet alleen een van de goede vetten die je lichaam nodig heeft, maar helpt ook om je lever schoon te houden. Olijfolie wordt overal gebruikt, maar het in de Middellandse zee gebeurt dit nog veel meer. Hier bevinden zich namelijk de top olieproducenten zoals Portugal, Spanje en Griekenland. Vooral Griekse olijfolie is populaire. Dit is ook geen wonder, ze maken namelijk al sinds 3000 v.Chr. olijfolie. Zo behoort Griekse olijfolie tot de beste in de wereld. In deze blog ga ik jullie daarom een beetje meer vertellen over Griekse olijfolie en andere Griekse producten.

De verschillende gradaties

Griekse olijfolie heeft in totaal vier gradaties. Deze vier gradaties zijn extra vierge olijfolie, vierge olijfolie, gewone olijfolie en Sansa olijfolie. Extra vierge, of vertaald extra virgin, olijfolie is zoals de naam al zegt niet aangeraakt. Dit betekent dat het puur het sap van de olijven is zonder dat er iets toegevoegd is. Het verschil met het vierge olijfolie is de zuurtegraad. Bij extra virgin mag deze namelijk alleen 0.8 hebben. Bij vierge olijfolie is dit 2.0. Hoe lager de zuurtegraad, zo gezonder het olijfolie. Daarom is extra virgin olijfolie ook het gezondste.

Koroneiki

Een van de meest voorkomende olijfsoorten is de Koroneiki. Deze wordt niet vaak in restaurants gebruikt, omdat ze veel te mooi daarvoor is. Door de grieken heeft deze olijven soort ook de naam ‘de koningin van de olijven’. Wel kun je ze bij de lokale mensen thuis vinden of in lokale restaurants.

Andere Griekse producten

Een ander product dat waarschijnlijk iedereen kent, is het alcoholische drank Ouzo. Binnen de Europese Unie heeft deze drank daarom ook de status van beschermde oorsprongsbenaming. Dit beschermd het product tegen namaak. Nog een ander heel bekend Grieks product, is Feta. Feta is een soort kaas, die met schapenmelk wordt gemaakt. Bij het maken van deze kaas moet je in Griekenland 15 geboden volgen. Feta moet namelijk, volgens de Griekse wetgeving aan deze geboden voldoen.

Wat is het verschil tussen een verpleeghuis en een verzorgingshuis?

Veel mensen vragen zich soms af wat het verschil nou is tussen een verpleeghuis en een verzorgingstehuis. Omdat de meeste mensen hier niet in aanraking mee zijn gekomen hebben ze vaak ook niet de neiging om te zoeken wat het verschil nou precies is. Begrijpelijk want in principe heb je er niet zo snel mee te maken tenzij jezelf of een kennis zorg nodig heeft.

Het verschil

In een verzorgingshuis (ook wel: bejaardenhuis) wonen ouderen die niet meer zelfstandig kunnen wonen. Bijvoorbeeld omdat ze hulp nodig hebben bij de persoonlijke verzorging en het huishouden. Maar in een verzorgingshuis krijgt u geen medische zorg. U wordt er niet verpleegd. Daarvoor is het verpleeghuis.

De indicatie-eisen om in een verzorgingshuis te komen worden steeds strenger. De overheid stimuleert ouderen om langer thuis te blijven wonen. U moet veel zorg nodig hebben om een indicatie voor een verzorgingshuis te krijgen.

Soorten verzorgingshuizen

Je hebt verzorgingstehuizen die door de overheid zijn gefaciliteerd en je hebt ook privé verzorgingshuizen en particuliere zorginstellingen. Vaak is het verschil dat de privé instellingen kleinere groepen verzorgen en dus ook intensiever zorg krijgen. Het prettige hiervan is dat de bewoner erg persoonlijk hulp krijgt en dat kan heel fijn zijn als iemand dementie heeft bijvoorbeeld dan komen ze niet in aanraking met teveel personen wat vermoeiend kan zijn voor oudere patiënten met dementie. Het nadeel is wel dat het vaak een stuk duurder is dan instellingen die niet privé zijn.