Gezonder leven doe je zó

Gezonder leven doe je zó
Gezonder leven doe je zó

Aan het begin van het nieuwe jaar hebben we allemaal vast wel eens gedacht: dit jaar ga ik echt beginnen met gezonder te leven. Sommigen houden dit lang vol en zetten dit echt om in iets vasts, anderen stoppen er al snel mee. Zonde, want een gezonde levensstijl is erg belangrijk voor jou, je lichaam en je geest. Gezonder gaan leven is ook helemaal niet makkelijk, want het verreist veel aanpassingen. Met onderstaande tips helpen we je een handje op weg!

Gezond eten

Dit klinkt als een open deur, maar wordt door veel mensen als moeilijk ervaren. Al helemaal bijvoorbeeld als het niet in je dagelijkse patroon zit om gezond te eten. Eet je ‘s middags vaak een boterham met chocopasta? Vervang deze dan voor pindakaas. Of hou je van pindanootjes aan het einde van de dag als snackje? Vervang deze dan voor ongezouten (en het liefst ook nog ongebrande) noten. Kleine stapjes naar gezonder eten kunnen op een later moment een groot verschil maken. Zo moet je niet gelijk je hele eetpatroon aanpassen van de ene dag op de andere, maar dit geleidelijk doen. Vervang de ongezonde dingen voor gezondere en ga zo steeds een stapje verder. Denk aan de Schijf van Vijf, maar af en toe iets wat daar niet toebehoort, kan geen kwaad.

Bewegen

Door te sporten voel je je energieker, beter en gezonder. Daarnaast is het natuurlijk ook goed voor je lichaam en essentieel om af te vallen. Door genoeg te bewegen, verklein je de kans op overgewicht en hart- en vaatziekten. Een paar keer per week cardio- en krachtactiviteiten doen is aanbevolen; daarnaast wordt het ook aangeraden om dagelijks te wandelen, te fietsen of hard te lopen. Maar ook zwaardere huishoudelijk taken horen bij beweging. Zolang jij niet te lang stilzit en inspannend bezig bent, is het goed!

Niet roken

Het is algemeen bekend dat roken ongezond is. Als je dus een gezonde levensstijl wilt oppakken, moet je stoppen met roken. Zo maak je de kans op hart- en vaatziekten, problemen aan de longen en kanker kleiner. Probeer daarnaast ook de hoeveelheid alcohol te beperken.

Heb je een hoge bloeddruk? Dan is het zeker aan te raden om op je levensstijl te letten. Een te hoge bloeddruk kan namelijk vervelende gevolgen hebben. Tegenwoordig kun je ook thuis gemakkelijk je bloeddruk op meten met een bloeddrukmeter. Hoe je dat doet en welke het beste is, vind je op deze website.

Leave a Reply

Your email address will not be published.